”Jag kan INTE yoga..jag är för stel och har ont överallt/ är för gammal/ överrörlig/ problem med ryggen/ knäna…”
”Yoga är FÖR SVÅRT!”
”Nej, inte YOGA! Jag får panik av att sitta still”..

Hur är det? Passar yoga för alla eller ÄR Yoga för svårt egentligen?F

Yoga är INTE svårt
Nej. Om du vill lära dig att tex spela piano, förutsätter du då att du kan spela innan din första lektion? Eller tar du faktiskt lektioner för att du vill lära dig spela piano lite bättre? Om du är stel och/eller upplever att du har olika problemområden i din kropp, ignorerar du bara det och kör på, eller vill du kanske öka din styrka och flexibilitet utifrån dina förutsättnngar för att få balans och bätre hälsa? Rent av bli av med smärta och spänningar eller få tips på hur du kan lära dig hantera kronisk vörk?
Du behöver inte kunna sitta i lotus-ställning för att yoga, nej, aldrig nånsin faktiskt! Du behöver inte heller nånsin kunna nå dina tår när du fäller dig framåt, vika ihop dig till en fällkniv eller stå på huvudet. Du behöver inte hänga med i tempot. Yoga handlar inte om att rassla igenom en massa gymnastiska övningar eller att prestera/forma kroppen till en speciell mall. Det spelar heller ingen roll om du är gammal, ung, lång, kort, tjock eller smal. Du kan anpassa, modifiera, sakta ner, snabba upp eller hoppa över det som inte funkar för dig. Alltid.

Yoga ÄR svårt.
Ja. När du börjar röra på kroppen på olika sätt så möter du nämligen just precis allt det där ovanr: en myriad av olika tankar och känslor inom dig som tex tveksamheter, osäkerhet, tankar kring prestation, en känsla av otillräcklighet /att inte duga eller egna påhittade krav. Att helt plötsligt upptäcka insidan och utsidan kan kännas svårt, ge upplevelsen av att yoga är svårt och ofta kanske vi tar vägen ur det hela genom att helt enkelt sluta yoga/inte våga börja eller ignorera vad kroppen säger till oss. Har vi dessutom tidigare haft en viss styrka eller rörelse i kroppen som nu är förändrad vill vi ofta oxå gärna ”tillbaka”.
Men.
Yoga handlar så lite om hur kroppen ser ut, hur långt ner du kommer, vad du har kunnat förut, eller hur långa andetag du kan ta och så mycket mer om tekniker för att kunna möta just alla de där tankarna/förnimmelserna och känslorna som kommer upp. Vi övar i yogan på att uppmärksamma detta på olika sätt – för vi är olika och i olika stadier i livet. Vi gör det genom lugna, stilla yogaövningar och genom flödande, utmanande övningar. Allt är lika bra och allt kan kännas lika svårt.
Du behöver ge dig själv TID. TID att släppa på din känsla av att behöva prestera, göra, vara nåt annat än det du är.
Du behöver öva, igen och igen, på att anpassa rörelsen och andningen efter DIG. Hur du mår, känner dig och VILL röra dig och andas just precis idag.
Det
ÄR svårt att möta sig själv. Det kräver mod och det kan rent av krävas en smula disciplin oxå för att fortsätta öva, möta och bara vara.

Yoga för alla
Vi yogar för att hitta en känsla av frihet. En linjering, en god hållning, en förnimmelse av kraft och genomströmmining. Inte bara genom vår fysiska kropp utan oxå i sinnet. När vi sitter/står/ligger bekvämt upplever vi en känsla av frihet och flow. Detsamma när tankar och känslor är i harmoni. Livet flyter på utan problem & allt känns lätt. Vi agerar inte ut situationer & våra relationer utan kan landa i en känsla av kraft, mod och energi. Vi ser saker för vad de är, inte för vad vi tror eller vill att de ska vara. Vi har inom oss ett barns nyfikenhet och vilja att lära. Vägen till detta flow är inte spikrak, det går hit det går dit det går runt en liten bit…
Men ja, vi är övertygade om att yoga är för alla. Alla som vågar vara sårbara och starka på samma gång.

PS Om du tillhör dom som ”får panik av att sitta still” så kan vi tipsa om att i vissa yogaformer så gör vi allt annat än att sitta still 🙂 samtidigt säga att om du blir orolig av stillhet kanske det är något du behöver öva på? Bara en tanke…

Nedan några röster om Yoga från kurserna hösten-17..

”Underbar kurs! Du skapar en trygghet som gör att yoga inte längre skrämmer mig på grund av min orörlighet och stelhet.”

”Jag vill tacka så jättemycket för en fantastisk kurs, tisdagarna har varit heliga och lyst upp min höst. Det var härligt att vara en och samma grupp, även om man inte pratar så mycket kändes en samhörighet vilket jag tyckte var skönt”

”Tack! Du har fått mig uppskatta yoga som den bör uppskattas. Det är jag tacksam för. Jag har haft en ganska negativ bild efter yogaklasser med inriktning på powerträning, prestation och utan filosofi, känsla och andning. Efter första kurstillfället infann sig en skön känsla när jag insåg att jag fokuserat på min andning i 90min och känt mig mer närvarande i nuet under den tiden än vad jag gjort under de senaste 10 åren. Du skapar en öppen, lugn och trygg miljö där jag som nybörjare känner mig välkommen med både min stela kropp och frågor, fortsätt som du gör!”

”Thank you. I liked the pace of the sessions, the varation for the day, the mix of students at different levels in their practice. The studio itself is calming, and generates a welcoming and calming energy”

”Jag gillade att vi kombinerade mysore med lite ledda klasser. I mysore kan man yoga i egen takt och det är lättare att synkronisera andningen med positionerna och få utrymme att ställa någon egen fråga om en position samtidigt som det ibland är skönt att bara bli ledd. Du gör bra assisteringar och påminner så fint om att vara här och nu och att göra yogan till sin egen”

”Tack för fantastiska veckor! Jag började kursen av nyfikenhet och i ett sökande efter redskap för att nå inre balans. Det blev precis så bra. Yogan verkar vara rätt verktyg för mig att landa i mig själv och komma till ro. Det har varit bra att du växlat mellan att leda och mysorestil. Det har oxå varit bra att du går igenom alternativa rörelser, att du är så tillåtande och ändå går igenom teknik och korrigerar.”

”Jag tyckte kursen var givande, otroligt skönt att få landa i ashtanga vinyasa igen med regelbundenhet och nya perspektiv.”

”Har precis genomfört min första morgonyoga vilket jag tidigare ansett som omöjligt. Efter en 10veckors yogakurs hos Linda känner jag mig mer rörlig, piggare och lugnare än vad jag gjort på länge. Tack för att du är så lugn, tillåtande och samtidigt som du visar en stor portion humor. Känner verkligen att hos dig kan man vara sig själv och släppa alla prestationskrav.”