Här kan du få djupare förklaring kring våra yogaklasser på det öppna schemat. Här behöver du inte binda dig till en viss tid i veckan utan kan yoga med klippkort eller månadskort för mer regelbundenhet.
(Utöver vårt öppna schema har vi även yogakurser där du bokar dig till en hel kurs)

YOGA KOM IGÅNG =
Space m yoga
Sköna, smarta & dynamiska sekvenser där du engagerar hela kroppen i ett konstant flöde. Stegvis med progression utforskar du kroppens möjligheter även genom medvetna förflyttningar & övergångar.

Garuda yoga
Enligt indisk mytologi är Garuda ett örnliknade väsen som snabbt och precist kan röra sig vart den vill. På yogamattan skapas en helhet genom en ständig variation av rörelseövningar, andning & mindfulness. Som en perfekt balans av yoga & pilates ökas styrka, koordination, balans & uthållighet. Holistiskt, dynamiskt & organiskt. Alltid med utgångspunkt utifrån din kropps arkitektur.

Yoga med boll
Med den stora pilatesbollen utmanas din balans vilket gör att du får djupare kontakt med kroppens muskler, nervbanor och sinnets närvaro. Du ökar din stabilitet, koordination, fokus och så är det ju fantastiskt roligt också!

YOGA FLOW & PULS =
Mindfully move
Sinne och kropp är ett. Vi övar på att hitta den inre känslan av grace, flow och medvetenhet i varje rörelse och andetag genom sköna, dynamiska yogasekvenser som sätts samman del för del. Musik används som inspiration att känna rytm, rörelseglädje, flow och närvaro i nuet.

Ashtanga yoga
Rörelse, andning och inre fokus smälter samma i denna dynamiska yogaklass där repetition & närvaro ger en känsla av meditation i rörelse. Ställningarna flödar in i varandra som ett enda långt pärlband av positioner där andetaget visar tempo. Inleds & avslutas med ett traditionellt mantra.

Vinaysa yoga
Vinyasa betyder ungefär ”flöde” och är en varierande, dynamisk yogaklass där du utmanas både fysiskt och mentalt. Ställningarna vävs samman till sekvenser som kan varieras i det oändliga. Kroppen blir varm och genom lekfullhet får du upp energinivån samtidigt som du stärker och sträcker ut kroppen.

Yogastyrka
Variation är nödvändigt för vår hälsa. I denna klass använder vi redskap som gummiband, lätta vikter, boll, block och gliders för att genom långa rörelsekedjor utforska och utmana kroppens styrka och rörlighet. Redskapen kan hjälpa dig hitta djupare inre kontakt och kraft i vissa övningar och ge stöd och tyngd i andra.

YOGA VILA & ÅTERHÄMTNING=
Yin & yoga nidra
Yinyoga har fått sitt namn av motsatserna yin och yang inom kinesisk filosofi där yin symboliserar passivitet och stillhet och yang aktivitet och rörlighet. Sittande och liggande yogapositioner hålls 2-5 min för att hitta djup vila & återhämtning som en passiv stretch och skön avslappning där fokus ligger på att bearbeta kroppens bindväv istället för muskler. Yoga nidra är en guidad djupavslappning sk yogisk sömn som avslutar varje tillfälle.

Yin yoga restorative
Restorative yoga handlar om att låta kropp och sinne förnya sig och återhämta. Behagliga sittande och liggande yogapositioner helt utan ansträngning för kroppen får stöd av redskap som kuddar, filtar och block för att ge kropp & sinne både avlastning och avslappning. Positionerna hålls mellan 6-20 min och varma, bekväma kläder rekommenderas. Utöver vila och återhämtning kan restorative yoga ge bättre sömn och motverka stressymptom. Ibland används även små bollar för myofascial release & tryck.

Andning & meditation
En kortare klass med fullt fokus på att fördjupa andetaget genom olika andningsövningar och att landa i en stunds sinnesro. Kan med fördel kombineras med klassen innan eller efter.

Yoga för återhämtning
Mjuka rörelser med inspiration från kundaliniyoga & medicinsk yoga. Designat av, och speciellt anpassat för, kvinnor. Övningarna ger dig verktyg att lära känna dig själv och skapa balans och ordning på ditt hormonsystem.

Yoga med stol/senioryoga
Yoga med stol kan vara ett skönt alternativ för dig som inte har rört dig så mkt tidigare, för dig som har värk/mkt spänningar och för dig som är senior. Du leds genom andningstekniker och rörelser för att bygga upp rörlighet, styrka & balans. Stolen gör vissa ställningar mer lättillgängliga & även enkla att återkomma till regelbundet i vardagen.

Fullmåneyoga
En mixklass! Meditativa & flödande rörelsesekvenser vid tiden för fullmåne. Sekvensen är inspirerad av ”Chandra Krama” (Matthew Sweeney’s sekvens), Garuda yoga och Ashtanga yoga. Sista halvtimmen av klassen avslutas med meditation, andning & avslappning.

Vinyasa & yin
En mixklass! Dynamiska yogasekvenser som sedan avslutas med några återhämtande yin-positioner. Klassen på fredagseftermiddagen blir ett perfekt sätt att varva ner och hitta balansen efter en jobbvecka & inleda helgen på bästa sätt!