Här kan du få djupare förklaring kring våra olika yogaklasser

Om Ashtanga vinyasa yoga
Dynamisk, värmande & flödande yoga enligt Ashtanga yoga traditionen där ställningarna är sammansatta i sekvenser & ordningen på ställningarna landar i din kropp & ditt sinne ju mer du yogar. Kroppen blir stark, varm och följsam, sinnet fokuserat, andningen djup och själen glad! På Veda kan du Ashtanga yoga på följande vis:

Ashtanga grunder & andning
Lite softare och lugnare takt än traditionellt. Vi bryter ner solhälsningarna och vinyasasekvenserna i lite kortare flöden och går igenom lite mer teknik. Avslutas med andningsövningar/pranayama.

Ashtanga + mysore
Här blir du ledd genom de grundläggande ställningarna ca 40min sedan fortsätter klassern sk mysorestyle. Dvs du yogar själv enligt sekvenserna i ditt eget tempo och så långt som du kan/vill  med stöd och assistans av läraren. Tanken bakom en mysoreklass är att vi alla är olika och att ingen ledd klass kan passa ditt unika behov. Du behöver ingen tidigare erfarenhet, inte heller kunna sekvenserna innan. Ett andetag i taget byggs din practice upp tillsammans med läraren på ett säkert och effektivt sätt. Du får individuell hjälp genom teknik, ordning och flöde (som ett slags PT Yoga i grupp) för att bygga din egen personliga practice. Allt du behöver är motivation att lära & nyfikenhet 🙂 I början kan din mysorestund bli kortare (ca 15-30 min) och byggs allteftersom. Avsätt tid för egen avslappning innan tidens slut & du lugnt smyger ut.

Asthanga yoga
Denna klass är en helhetsklass flödande genom delar av Primary series/första serien & även andra serien i traditionellt tempo. Du leds genom rörelser och andetag i ett skönt flöde. Vi eftersträvar på inget sätt perfektion, utan snarare närvaro, fokus på djup andning, glädje och flöde i och mellan positionerna. Vi ger alltid olika alternativ till övningarna så att du kan hitta din version för just idag. Avslutas med andningsövningar och vila.

Om Garuda yoga
En yogaform med inspiration även av pilates och tai chi. Med unika rörelsesekvenser får du utmana din koordination, rörlighet och styrka. Varje rörelse seglar på andetaget och är precisa men samtidigt enkla.     I Garuda får du använda din aktiva rörelsekontroll och skapa förståelse för kroppens funktion. Garuda är sanskrit för en örn som enligt hinduistisk mytologi ändrar form efter funktion. Örnen har en otrolig skärpa i sitt rörelsemönster och på det sättet orkar den flyga hållbart och länge. På Veda kan du träna Garuda på följande vis: 

Garuda yoga
Med kroppen som redskap får du flöde i sköna sekvenser som ger förändring och frihet. Rörelsen är vårdnade &  omhändertagande för kroppen. En träning som är varierad & utmanande men samtidigt enkel och precis. Vi använder ibland redskap som tex yogablock för att stärka, ge balans och förlänga kroppen. Blocken ger dig möjlighet att skapa förståelse och kontakt i rörelsen.

PT/Garuda Apparatus maskin
Du tränar i maskinen tillsammans med en lärare i en PT-yoga stund. Här kan du få hjälp med att starta en yogapraktik på ett tryggt sätt, stärka kroppen och lära dig jobba utifrån dina förutsättning oavsett om du vill fördjupa och utmana dig själv eller få hjälp att hitta sätt att jobba med kroppen vid begränsad rörlighet eller skada.

Mer yoga hos oss:

Space M yoga
Space M yoga är en dynamisk yogaklass skapad av Magnus Ringberg som utmanar dig att hitta kroppens kraft och rörlighet med lätthet och kontroll. Gemom flödande och aktiva sekvenser får du skapa kontakt och kännedom, utforska din yogapraktik och hitta in till kroppens potential. ”Keep it simple and sharp!”

Fullmåneyoga
Balanserande yoga vid tiden kring fullmåne. Mjuk, flödande & värmande yoga främst för höft och ryggrad som är center för vårt vattenelement. Avslutas med en längre stund svalkande, lugnande andningsövningar , mantrameditation och lång skön avslappning

Vinyasa yoga
Flödande sekvenser av yogaställningar som skapar en skön värme/hetta i kroppen. Att röra sig medvetet och metodiskt från position till position skapar också en styrka i andetaget & hjälper oss att bli mer fokuserade. Vi synkroniserar andetag och rörelse till en helhet som skapar en fin stillhet i sinnet.. Avslutas med andning och vila.

Morgonyoga
Sköna yogaövningar anpassade för stela morgonkroppar. Vi varvar dynamisk, flödande yoga med mer stilla och lugna övningar. Denna klass avslutas alltid med en längre stund av meditation, andning och avslappning.

Yoga för ro
Lugn yoga där tempot är långsamt & mjukt och skapar ett lugnt fokus i sinnet och en skön känsla i kroppen! Här blir du inte så varm, så ta gärna med sockor och en skön tröja. Varje klass avslutas med andningsövningar och avslappning.

Yin yoga
Yin yoga är en lugn yogaform där vi håller ställningarna längre och hittar djup vila. Yin ger ett ökat flöde av energi i kroppen genom att fokusera på de djupare vävnaderna, som bindväv och fascia. Den lugna yogan kan vara ett fint komplement till din mer aktiva yogapraktisering.

Restorative yoga

Våra kurser & workshops
Vi är mycket stolta över våra djupgående kurser som kompletterar vårt öppna klass schema. Efter feedback från tidigare terminers kursdeltagare kan vi bara konstatera vilket djup det ger till den egna utvecklingen när du skapar en långsiktig rutin. Du kan läsa mer om våra aktuella kurser här.