Vad ska jag börja med om jag är nybörjare?
Vilken yogaform som passar just dig är svårt för oss att svara på, därför rekommenderar vi dig att prova dig fram. Vill du börja med lugnare yoga där fokus är mer på passiv stretch, återhämtning och vila? Börja då med: Yoga för ro, Yin yoga, Restorative yin yoga eller Morgonyoga.

Vill du börja med yoga som sträcker ut, balanserar, ger kraft och jobba djupare med kroppen och ditt fokus? Börja då med: Garuda yoga, Vinyasa yoga, Ashtanga yoga & Space M Yoga.
Glöm inte: övning ger fördighet, så fortsätt!

Yoga är INTE svårt
Om du vill lära dig att tex spela piano, förutsätter du då att du kan spela innan din första lektion? Eller tar du lektioner för att du vill lära dig spela piano lite bättre? Om du är stel och/eller upplever att du har olika problemområden i din kropp, ignorerar du bara det och kör på, eller vill du kanske öka din styrka och flexibilitet utifrån dina förutsättnngar för att få balans och bätre hälsa? Rent av bli av med smärta och spänningar eller få tips på hur du kan lära dig hantera kronisk värk?
Du behöver inte kunna nå dina tår när du fäller dig framåt, vika ihop dig till en fällkniv eller stå på huvudet. Du behöver inte hänga med i tempot på en gång. Det spelar ingen roll om du är gammal, ung, lång, kort, tjock eller smal. Du kan anpassa, modifiera, sakta ner, snabba upp eller hoppa över det som inte funkar för dig. Alltid.

Yoga ÄR svårt.
När du börjar röra på kroppen på olika sätt så kan det hända att du möter en myriad av olika tankar och känslor inom dig, osäkerhet, tankar kring prestation, en känsla av att inte duga eller egna påhittade krav. Att helt plötsligt upptäcka DIG kan ge upplevelsen av att yoga är svårt.  Har du  tidigare haft en viss styrka eller rörelse i kroppen som nu är förändrad vill du ofta oxå gärna ”tillbaka”.
Men.
Yoga handlar så lite om hur kroppen ser ut, hur långt ner du kommer, vad du har kunnat förut, eller hur långa andetag du kan ta och så mycket mer om tekniker för att kunna möta just alla de där tankarna/förnimmelserna och känslorna som kommer upp. Vi övar i yogan på att uppmärksamma detta på olika sätt – för vi är olika och i olika stadier i livet. Vi gör det genom lugna, stilla yogaövningar och genom flödande, utmanande övningar. Allt är lika bra och allt kan kännas lika svårt.
Du behöver ge dig själv TID. TID att släppa på din känsla av att behöva prestera, göra, vara nåt annat än det du är.
Du behöver öva, igen och igen, på att anpassa rörelsen och andningen efter DIG. Hur du mår, känner dig och VILL röra dig och andas just precis idag.
Det
ÄR svårt att möta sig själv. Det kräver mod, upprepning/disciplin för att fortsätta öva, möta och bara vara.

Yoga för alla
Vi yogar för att hitta en känsla av frihet. En linjering, en god hållning, en förnimmelse av kraft och genomströmmining. Inte bara genom vår fysiska kropp utan oxå i sinnet. När vi sitter/står/ligger bekvämt upplever vi en känsla av frihet och flow. Detsamma när tankar och känslor är i harmoni. Livet flyter på utan problem & allt känns lätt. Vi agerar inte ut situationer & våra relationer utan kan landa i en känsla av kraft, mod och energi. Vi ser saker för vad de är, inte för vad vi tror eller vill att de ska vara. Vi har inom oss ett barns nyfikenhet och vilja att lära. Vägen till detta flow är inte spikrak, det går hit det går dit det går runt en liten bit…

Vi är övertygade om att yoga är för alla. Alla som vågar vara sårbara och starka på samma gång. Välkommen.